Brussels2030 nam deel aan de culturele, academische, politieke en economische missie in Kinshasa. Het koloniale erfgoed, de herinnering eraan en het schrijven van een gemeenschappelijke toekomst tussen Kinshasa en Brussel zullen een centrale plaats innemen bij de voorbereiding van de kandidatuur voor de titel van Culturele Hoofdstad van Europa.
Deze missie, die het voordeel heeft transversaal te zijn, is een gelegenheid om banden te smeden tussen de verschillende actoren en om academisch en artistiek talent te ontdekken. Deze ontmoetingen zullen nu al voeding geven aan de Summer Assembly, die van 4 tot 8 juli en daarna zal plaatsvinden! In september zal onze partner KANAL de tentoonstelling ‘Living Traces’ ontvangen, die deze week in Kinshasa werd ingehuldigd.
Brussels2030 wilt de band tussen Brussel en Kinshasa, en tussen België en Congo (2030 is immers ook het tweehonderdjarig bestaan van ons land) een centrale plaats geven. Deze band heeft een historische maar ook een zeer hedendaagse dimensie, en dekolonisatie is er een integraal en onlosmakelijk onderdeel van. Ook de Congolezen van de Brusselse diaspora zullen bij de kandidatuur worden betrokken, evenals de Congolezen die vandaag in Kinshasa en in Congo leven. Deelname aan deze missie is een belangrijke stap in deze voorbereiding en in dit proces, die ons in staat zal stellen veel rechtstreekse betrokkenen te ontmoeten en met hen van gedachten te wisselen.

















Deze foto’s zijn genomen:
- tijdens de performance “Leopoldville mourning” van de Kinshasa-based artieste Prisca Tankwey die, aan het einde van een rouwstoet, koloniaal Kinshasa begroef om de bevolking van de stad in staat te stellen te rouwen over de kolonisatie en een einde te maken aan de ‘vroeger was alles beter’- houding,
- tijdens een ontmoeting met Bebson De La Rue, zanger en muzikant uit Kinshasa die een hele generatie Congolese artiesten heeft opgeleid en beïnvloed,
- tijdens een debat over de koloniale geschiedenis en de restitutie ervan door onderzoekers van de ULB, de VUB en de Universiteit van Kinshasa, met name over de plaats van het koloniale verleden in hedendaagse kunst,
- en tijdens de opening van de tentoonstelling ‘Living Traces’ in de Académie des beaux-arts de Kinshasa.